Plannen, veel mensen hebben er moeite mee. Voor je het weet barst je inbox van de mailtjes die nog beantwoord moeten worden en stroomt je to-do-lijstje inmiddels over van alle taken die je nog af moet ronden. Voel je vaak stress omdat je niet zo goed weet waar je moet beginnen? Een gebrek aan een goede planning kan voor veel problemen zorgen. Om die reden is het goed om een betere planner te worden. Hoe doe je dat? Dat lees je hieronder.

Creëer overzicht

Allereerst is het goed om overzicht te creëren voor jezelf. Maak je hoofd leeg, zodat je rustiger wordt. Schrijf daarvoor alle taken die je nog moet doen op. Zelfs de kleine taken. Wanneer je van alles moet onthouden kan dat erg afleiden en bovendien stapelt dit zich op, waardoor je uiteindelijk stress zult ervaren. Koop een mooi nieuw notitieboekje, zodat plannen ook nog eens leuk wordt. Notitieboekjes bedrukken kan ook een goede manier zijn om het leuker te maken voor jezelf! Op deze website kun je dat bijvoorbeeld doen.

Stel prioriteiten

Heb je eenmaal al je taken overzichtelijk op een rijtje staan, dan is het van belang dat je prioriteiten stelt. Niet alles hoeft vandaag nog af en het is goed om dat duidelijk voor jezelf te krijgen. Bepaal welke taken de hoogste prioriteit hebben omdat ze belangrijk én urgent zijn en zet deze bovenaan je lijstje. Krijg je een nieuwe opdracht binnen? Verwerk deze dan direct op de juiste manier in je lijst, zodat je het overzicht behoudt.

Splits grote opdrachten op

Een grote opdracht kan erg overweldigend zijn. Het is goed om deze opdrachten onder te verdelen in kleinere taken, zodat het geheel beter haalbaar wordt. Daarnaast geeft het ook nog eens voldoening om veel taken af te kunnen vinken op je lijst, waardoor je gemotiveerder bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *